istanbul escort kartal escort pendik escort ümraniye escort anadolu yakası escort tuzla escort
İlk Kurşun Gazetesi
  • 29 Mart 2017, Çarşamba 12:33
EMİNE ÜLKÜSONSUZ

EMİNE ÜLKÜ SONSUZ

DİLİ TÜRKÇEYE DEĞENLERE -2 .......... 29 Mart 2017

Tarihe nakşedilen Türk kelimesinin medeniyet,  tarih, kültür ve bir milletin karakteri  gibi unsurların bütününü izah eden  manaları üzerine konuşacağız.

 Türk adının araştırmalarında dikkatimi şüphesiz en çok çeken şey bu adın bir milletin  adeta ,prensiplerini yaşam tarzını yansıtan bir adlandırma olmasıdır.  Nitekim ilmi araştırmalarını bu sahada gerçekleştiren Macar asıllı Türkolog A.Vambery’in ‘Türk’ kelimesi için türeme manası taşıdığını ifade etmesı Ziya Gökalp’in ise (1923)‘Türeli’ yani ‘Kanun ve nizam sahibi’ manalarını ifade ettıgini dile getirmeleri bunun ispatıdır. Bu iki tanecik arastırma sonucu ortaya konan tespit dahi bizleri ikna etmeye kābildir.

‘Türk’  adı;  işaret ettiği milletin daha çok etnik siyasi ve kültürel tanımına veril bir ad olmuştur.

Türk ve onun muazzam dili konuşulmaya başlandığında akla ilk gelen şey şüphesiz Gök-Türk kitabeleri  diğer adıyla Orhun Yazıtlarıdır. Peki asırlar evvel tarihe adını nakşeden söz konusu milletin kimliği orada nasıl dile gelmiş bir bakalım…

Orhun yazıtlarında Türk ; tabiridevletin esas halkını teşkil eden millet olarak mana taşır. Anlaşılan odur ki bir kavim olan Türk’ün egemeliği altındaki halklar ile bir teşkilatlanması söz konusudur. Bu düzene ve teşkilatlanmaya  verilen devletin adı ise bu yüzden gücünü gökten alan Gök-Türk devleti adını taşımaktadır. Pers metinlerinde Altaylı kavimleri ifade eden Türk kimi zaman ise‘güç ve kuvvet ‘ manalarını ifade etmiştir.

 

TÜRK kelimesinin manaları ve etnik araştırmaları gayesi üzerine yapılmış bir çok tespit söz konusudur.

Bu sahada gerçekleştiren araştırmaları şu şekilde kaydetmek faydalı olacaktır.

Millattan önce 5. Asırda Herodotos doğu kavimleri arasında zikrederek ‘Targita’

İskit topraklarında yaşadığı söylenen ‘Tyrkae ‘

Kutsal kitap Tevrat’ta Yafes’in torunu diye zikredilen ‘Togharma’

Hind kaynaklarında ‘Turukha’

Eski ön Asya çivi yazılı metinlerde zikredilen ‘Turukku’

Çin kaynaklarında ise  onların korkulu rüyası olan ‘Tik , ‘ Troia ‘  ların Türk kavmi olduğu düşünülmekte ve bu milletin Türk olduğu işaret edilmektedir. Yazımdaki fark elbette dikkatinizi çekmiş olabilir. Fakat burada alfabe ve seslerin işaretlenmesi farklılığı yazım farklılıklarına elbette yol açacaktır.

Ve teminat alabileceğimiz asıl kaynağımız Gök-Türk yazıtlarında milattan önce 6.-7. yüzyılda ‘Türk’ çoğu zamanda ‘Türük’ şeklinde kaydedilmiştir.

Bununla birlikte ‘Türk’ kelimesi bir çok manaları içinde barındırmıştır.

T’u-küe (Türk) ; miğfer  , trk ( Türk) ; terk edilmiş , Türk ; olgunluk çağı takye ; deniz kıyısında oturan adam , cezbetmek gibi manaları mevcuttur.

Çin kaynaklarında ise Türk deyimi ünlü aşina ailesinin mensup olduğu kabileyi işaret etmektedir.

İlk resmi ad olarak Gök-Türk imparatorluğunda kendini gösteren Türk adı bizi bu adlandırmanın sadece etnik değil siyasi bir adlandırma olduğu düşüncesini kabul etmeye tekrar mecbur kılmaktadır.

 Kısmen paylaşılan bu kayıtlar ile anlaşılıyor ki Türk adı  ne tesadüfi bir adlandırma ne de  onun bünyesindeki Türk dili ve lehçeleri tesadüfidir.  Dilimiz zaman içerisinde sürekli gelişen bir olgu vazifesini sürdürmektedir.    Milli birlik ve beraberliğimizi sağlayan en güçlü bağ Türk dilimizdir.

Devamında gelecek yazımız ile  Türk’ün dilllerini konuşmak ve buluşturmak dileği ile..


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


ANKET

Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?

BU ALANA REKLAM VEREBİLİRSİNİZ
yukarı çık